.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشرح سخنان رئیس جمهور درگفتگوی تلویزیونی با شبكه 3

رئيس جمهور در برنامه زنده تلويزيوني سفر بخیر، خواهان برگزاري رفراندوم درباره اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها شد.

به گزارش نیوز به نقل از واحد مركزي خبر، رئيس جمهور با حضور در برنامه سفر به خير شبكه سوم سيما، ضمن تبريك سال نو سفر را از سنت هاي خوب نوروز خواند و گفت: بدون سفر ارتباطات اجتماعي و استعدادهاي انسانها برقرار و شكوفا نمي شود.

وي افزود: يك ملت بدون توسعه ارتباطات كه در متن ان سفر و جا به جايي نهفته است نمي تواند ظرفيت هاي خود را شكوفا كند.

احمدي نژاد گفت: انسان براي تفريح، تجربه آموزي، ديد و بازديد و اعتلاي روحي نيازمند سفر است و سفر انسان را پخته مي كند و انسان بدون سفر راكد است.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه سفر زيبايي نوروز را چند برابر مي كند آرزو كرد به زماني برسيم كه همه ملت ايران و جهان بتوانند به راحتي و دفعات در طول سال و به هر جاي دلخواه سفر كنند و با فرهنگ ها ، طبيعت و تجربه ها آشنا شوند.

وي با اشاره به اينكه خداوند در سفر نعمت ها و رمز و رموزي قرار داده است گفت: ملت ايران قدر اين نعمت را مي داند و دلهاي مردم ايران در سفر به هم نزديك مي شود.

احمدي نژاد ايران را كشوري سفر خيز و سفر طلب خواند و گفت: زيبايي هاي فرهنگي و مراكز زيارتي و تفريحي ايران آنقدر زياد است كه نمي توان همه آن را حتي يك بار هم ديد. احمدي نژاد با اشاره به افزايش تعداد سفر به ويژه در سالهاي اخير گفت: هنوز جمعي از مردم عزيز ما آنطور كه مي خواهند نمي توانند سفر تفريحي، كاري و زيارتي داشته باشند كه اميدواريم كه اين مشكل برطرف شود.
رئيس جمهور در ادامه و در پاسخ به سوالي درباره طرح هدفمند كردن يارانه‌ها، گفت: با نحوه تصويب لايحه هدفمند سازي يارانه ها در مجلس مردم ضرر مي كنند و راه حل اين است كه با همه پرسي از مردم بخواهيم كه ايا مي خواهند اين قانون اجرا شود يا نه.

احمدي نژاد افزود: پيشنهاد ما اختصاص 40 هزار ميليارد تومان براي هدفمند سازي يارانه ها بود اما نمايندگان مجلس با 20 هزار ميليارد تومان آن موافقت كردند و اصرار دارند آن را اجرا كنيم.

وي گفت: ما اجراي هدفمند سازي يارانه ها را به آنها واگذار مي كنيم و اختيار تام به انها مي دهيم و اگر مي توانند اجرا كنند. احمدي نژاد ادامه داد: نبايد دولت را به انجام كاري كه به ضرر مردم است مكلف كرد و دولت كاري را كه به ضرر مردم باشد اجرا نمي كند.

رئيس جمهور گفت: من در زمان بررسي لايحه بودجه سال 89 با حضور در مجلس از نمايندگان خواهش كردم پيشنهاد دولت را تصويب كنند اما در مسير ديگري قرار گرفتند. وي گفت: در مسائل مهم اقتصادي بايد به اراي مردم مراجعه شود و پيشنهاد مي كنم در اين باره همه پرسي بگذارند تا مردم نظر دهند كه ايا مي خواهند اين قانون اجرا شود يا نه و هر چه مردم گفتند مي پذيريم. احمدي نژاد ادامه داد: ما با استدلال و براساس قانون اساسي نتوانستيم حرف منطقي و علمي خود را به برخي دوستان منتقل كنيم و آنها را بباورانيم.

رئيس جمهور در ادامه سخنانش، هدفمند کردن يارانه ها را کاري مهم خواند و گفت : به دليل بهره وري پايين ما در اقتصاد و مصرف بالاي انرژي و منابع در کشور اجراي اين کار مهم ضروري است چرا که در کشور ثروتمندي چون ايران نبايد فقر و عقب ماندگي وجود داشته باشد .

احمدي نژاد افزود : با اين بهره وري و توزيع نامناسب نمي توانيم جزء پيشرفته ترين کشورها در صنعت باشيم.

وي در پاسخ به سوالي درباره ميزان تاثير اجراي طرح هدفمند سازي يارانه‌ها بر افزايش سفرها گفت : اگر يارانه ها هدفمند شود سفر بيشتر خواهد شد چرا که بخشي از مردم که هم اکنون به دليل مشکلات مالي نمي‌توانند سفر کنند با هدفمند شدن يارانه ها به راحتي سفر مي کنند زيرا هم اکنون اين دسته از مردم يا از يارانه هاي توزيعي دولت بهره اي نمي برند و يا حداقل بهره را مي برند در صورتي که اگر يارانه ها هدفمند شود قدرت خريد بالا مي رود و دو تا سه دهک جامعه که کمتر سفر مي کنند مي توانند به جمع سفر کنندگان بپيوندند. رئيس جمهور گفت: آنهايي که اجراي اين لايحه را خطرناک و بحران آفرين مي خوانند يا به دليل نبود شناخت و يا ترس آنهاست و يا اينکه نمي خواهند اين قانون اجرا شود.

احمدي نژاد گفت: 25 سال است که همه اقتصاددانان کشور هدفمند کردن يارانه ها را به منزله برداشتن بزرگترين مانع از مسير اقتصاد کشور مي دانند و به همين جهت بر اجراي آن و واقعي شدن اقتصاد اصرار دارند. رئيس جمهور گفت: مطمئن باشيد با اجراي هدفمند سازي يارانه ها وضع از روز اول بهتر مي شود و مشکلي در اقتصاد ما بوجود نمي آيد.

وي در ادامه به برخي اظهار نظرها در اين باره اشاره کرد و گفت: برخي مدعي شده بودند که اگر 40 هزار ميليارد تومان براي هدفمند سازي يارانه ها به دولت اختصاص يابد تورم 50 تا 75 درصدي ايجاد مي شود و اين حرف به اين معناست که اگر کل يارانه ها که 100 هزار ميليارد تومان است بخواهد هدفمند شود نزديک به 160 درصد تورم خواهيم داشت.

احمدي نژاد گفت: اگر اينطور باشد اجراي آن خيانت است.

رئيس جمهور هدف اصلي طرح هدفمند سازي يارانه ها را کاهش تورم خواند و گفت: کاهش مصرف ، افزايش بهره وري و کنترل ريشه هاي اصلي تورم و توزيع عادلانه ميان مردم از اهداف ديگر اين طرح است.

وي از برخي اقتصاددانان که مدعي شده اند با اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها قيمت ها پنج هزار درصد بالا مي رود انتقاد کرد و گفت: من نمي دانم که اينها کجا درس خوانده اند و چه کسي به آنها مدرک داده است.

وي گفت: انها به گازوئيل اشاره کرده و گفته اند که با افزايش 5000 درصدي قيمت ها، قيمت ها 500 برابر مي شود در حالي که 5000 درصد معادل 50 برابر است نه 500 برابر.

رئيس جمهور اضافه كرد: اگر هم ما بخواهيم به عنوان مثال قيمت گازوئيل را پس از 5 سال 50 برابر کنيم حداکثر قيمت آن 550 تومان مي شود نه 825 توماني که آنها ادعا مي کنند.

وي گفت: به فرض اگر ما 200 تومان افزايش قيمت گازوئيل داشته باشيم فقط يک درصد باعث افزايش قيمت کالا مي شود اما برخي ها دائم مي خواهند با بحران زايي مردم را بترسانند.

رئيس جمهور در ادامه اجراي هدفمند سازي يارانه ها با 20 هزار ميليارد تومان مصوب مجلس را نشدني خواند و گفت: با اين رقم نمي توان به کاهش مصرف رسيد.

احمدي نژاد هدف دوم از اجراي طرح هدفمند سازي يارانه ها را ارتقاي بهره وري خواند و گفت : يکي از راههاي تحقق اين امر اصلاح خط توليد کارخانجات است و دولت با اين بودجه اختصاص يافته چطور مي تواند به بخش توليد کمک کند که به اصلاح ماشين آلات خود بپردازند.

وي گفت: با اين مصوبه به هيچ وجه نمي توان عدالت را برقرار کرد چرا که بايد به ميزاني يارانه نقدي پرداخت کنيم که علاوه بر تاثيرگذاري بر زندگي مردم باعث تشويق آنها براي همکاري دولت نيز بشود در حالي که پرداخت 10 هزار تومان هيچ تاثيري در زندگي مردم نمي گذارد.

رئيس جمهور اظهار داشت: از نظر ما 40 هزار ميليارد تومان حداقل مبلغي بود که براي هدفمند سازي يارانه ها پيشنهاد داده بوديم اما مجلس 20 هزار ميليارد تومان را تصويب کرد.

وي گفت : با هر بار افزايش قيمت ها شوک وارد مي‌شود و ما تا تعداد شوک ها را کمتر نکنيم و گام هاي بلند تري بر نداريم نفعي براي مردم حاصل نمي شود .

رئيس جمهور گفت: با اجراي هدفمند سازي يارانه ها با تورم واقعي و انتظاري روبرو خواهيم بود که تورم واقعي قابل کنترل است و تورم انتظاري را که همان تبليغات و هياهوهاست مي توان با نظارت و بازرسي و همراهي مردم کنترل کرد.

وي ادامه داد: تصادفات رانندگي باعث آسيب هاي جاني و مالي مي شود و از مهمترين دغدغه هاي مديران مرتبط با موضوع ترافيک بايد کاهش ميزان اين آسيب ها باشد.

احمدي نژاد افزود: تا عوامل ايجاد کننده حوادث را نشناسيم راههاي کاهش آن را نيز پيدا نمي کنيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره اينکه دولت چه برنامه اي براي کاهش مرگ و مير ناشي از حوادث رانندگي دارد افزود: در همه جاي دنيا حدود 75 درصد حوادث رانندگي به طور مستقيم و 96 درصد به طور غير مستقيم به عوامل انساني مربوط مي شود و حتي اگر محيط رانندگي و جاده ها خطرساز باشد با رانندگي مطلوب مي توان از بروز حادثه خودداري کرد.

رئيس جمهور مهمترين علت حوادث رانندگي را پس از عامل انساني، نقص هاي موجود در خودرو و همچنين جاده ها خواند و گفت: خوشبختانه نيروي انتظامي در سالهاي اخير رمز کنترل حوادث را به خوبي درک کرده است.

وي آموزش هاي پيش و در حين ارائه گواهينامه، حضور فعال پليس در سراسر جاده ها به ويژه مناطق حادثه خيز، استانداردسازي خط کشي ها و تابلوها و افزايش قاطعيت در برخورد با رانندگان پرخطر را از عواملي دانست که نيروي انتظامي در سالهاي اخير آنها را انجام داده است.

وي گفت: براي نمونه يکي از اقدامات خوب نيروي انتظامي افزايش فرهنگ استفاده از کمربند ايمني بوده است که هم اکنون بيش از 70 درصد رانندگان از اين وسيله استفاده مي کنند و از آنجايي که بيش از 60 درصد تلفات ناشي از رانندگي به سبب ضربه خوردن و نبودن کمربند ايمني است، استفاده از اين وسيله درکاهش تلفات بسيار کارساز است.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه کارهاي عالمانه و خوبي در دستگاههاي مرتبط با امر ترافيک و حمل و نقل صورت گرفته است گفت: البته اين ميزان اقدامات مطلوب نيست و بايد در آينده نزديک تلفات ناشي از رانندگي را به حداقل ممکن برسانيم.

در ادامه اين برنامه احمدي نژاد در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينکه چه برنامه هايي در عرصه فرهنگ سازي امر ترافيک داريم گفت: فرهنگ بخش هاي گوناگون دارد که بخش مهم آن نظم و انضباط اجتماعي است و رانندگي از زيرشاخه هاي آن بخش است.

احمدي نژاد با اشاره به اينکه همه به طور معمول حداقل هفته اي يک بار با حمل و نقل سر و کار دارند گفت: فرهنگ درست استفاده از سيستم جابه جايي اعم از خيابان و خودرو عامل بسيار مهمي در کاهش حوادث است.

وي با اشاره به اينکه دولت پشتيبان کامل طرح هايي است که فرهنگ ترافيکي را ارتقا مي دهد افزود : وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش ، دانشگاهها و صدا وسيما در اين باره بايد فعال تر عمل کنند.

احمدي نژاد خسارات ناشي از حوادث رانندگي را سنگين و باعث از بين رفتن سرمايه ملي خواند و گفت: صدا و سيما بايد بخش ويژه اي را براي آموزش مستمر فرهنگ ترافيک و رانندگي به همه گروههاي مختلف اجتماعي اختصاص دهد و دولت نيز از اين بخش پشتيباني کامل مي کند.

مجري برنامه خطاب به رئيس جمهور گفت: آيا با توجه به اينکه30 دستگاه در حمل ونقل ترافيک دخيل هستند بهتر نيست ستادي با مديريت شخص جنابعالي اين موضوع را به عهده گيرد. احمدي نژاد در پاسخ اين پيشنهاد را خوب خواند و گفت: البته هم اکنون نيز اين گونه عمل مي شود و رئيس جمهور مسئول هماهنگي دستگاههاي مرتبط است و به همين دليل در مقايسه با گذشته پيشرفت هاي خوبي داشته ايم.

احمدي نژاد گفت: اينکه ميزان مرگ و مير ناشي از حوادث رانندگي از 27 هزار نفر در سالهاي گذشته به 23 هزار نفر در پايان سال 87 رسيده است نشان مي دهد که در نقطه خوبي هستيم. وي گفت: باتوجه به اين آمار سرعت کاهش حوادث بسيار بالاست چرا که مجموع خودروها در سال 84 هفت ميليون دستگاه و تعداد سفرهاي سالانه حدود 650 ميليون سفر بود اما در سال 88 تعداد سفرها به يک ميليارد و 100 ميليون دستگاه رسيده است و 5 ميليون خودرو هم اضافه شده است اما با اين حال با روند نزولي مرگ و مير ناشي از حوادث رانندگي مواجه ايم .

احمدي نژاد گفت: با وجود اينکه متوسط طول سفرها هم بالا رفته اما ايمني سفر رو به بهبودي است.

وي افزود: براي کساني که دچار حوادث رانندگي مي شوند ناراحتيم و تلاشمان اين است که اين تلفات در آينده نزديک به حداقل ممکن برسد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.082 seconds.